خارج كردن رحم با لاپاراسكوپي

Image 1

جراحي خارج كردن رحم با لاپاراسكوپي )هیسترکتومی به معنی خارج کردن رحم است)

در هیسترکتومی ممکن است علاوه بر برداشتن رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها نیز برداشته شوند.

انواع مختلفی از هیسترکتومی وجود دارد که بر مبنای بافت هایی که برداشته می شوند، تعریف می شوند. هیسترکتومی کامل که شایعترین نوع این عمل جراحی بوده و در آن رحم و دهانه رحم برداشته می شوند.

هیسترکتومی جزئی که در آن رحم برداشته می شود اما دهانه رحم برداشته نمی شود.

هیسترکتومی رادیکال که در آن رحم، دهانه رحم، بخش های کوچکی از قسمت بالایی مهبل و برخی از بافت های نرم درون لگن برداشته می شوند.

این نوع عمل تنها در موارد سرطان دهانه رحم انجام می شود و باید حتما توسط متخصص زنان آموزش دیده انجام شود.

زمان انجام هیسترکتومی:

بیش از یک پنجم تمام زنان در طول عمر خود عمل هیسترکتومی را انجام می دهند و می توان گفت که این عمل بسیار شایع است. هیسترکتومی تقریبا در تمام موارد سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم الزامی است و معمولا در سرطان تخمدان نیز توصیه می شود. با این حال بیشتر عمل های هیسترکتومی در زنانی انجام می شود که سرطان نداشته اما به علت خونریزی و درد شدید در رحم ترجیح می دهند رحم خود را بردارند و عمل هیسترکتومی را انجام می دهند.

این گونه عمل های جراحی برای زنانی مناسب است که تمایلی به بارداری در آینده نداشته باشند. هیسترکتومی معمولا یکی از گزینه های درمانی در زنان مبتلا به فیبروئید، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و یا دوره های سنگین قاعدگی می باشد. زنانی که به پرولاپس رحم نیز مبتلا هستند، ممکن است پزشک برای ترمیم پرولاپس از هیسترکتومی استفاده کند.

نحوه انجام هیسترکتومی:

هیسترکتومی یک عمل ماژور بوده و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. علاوه بر انواع مختلف هیسترکتومی، روش های مختلفی نیز برای انجام این عمل وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل هیسترکتومی به عواملی مانند اندازه رحم، تجربه و تخصص جراح بستگی دارد. هیسترکتومی شکمی رایجترین روش است که در آن یک برش تقریبا 6 اینچی ایجاد شده و از طریق این برش عمل انجام می شود.

هیسترکتومی واژینال که عمل جراحی از طریق واژن انجام می شود. در این نوع از هیسترکتومی هیچ اثری از انجام عمل جراحی بر روی بدن فرد باقی نمی ماند. هیسترکتومی واژینال به کمک لاپاروسکوپی که در آن پزشک از طریق یک برش بسیار کوچک و به کمک لاپاروسکوپی و همچنین از طریق واژن عمل را انجام می دهد.

برداشتن رحم با لاپاروسکوپی ( هیسترکتومی لاپاراسکوپیک) امروزه بسیاری از اعمال جراحی با روش لاپاراسکوپی (جراحی بسته) انجام می شود و علت ان مزایای بسیار زیاد لاپاروسکوپی است. در روش لاپاروسکوپی باایجاد چند برش کوچک روی شکم (معمولا ۴ برش ۰٫۵ و۱ سانتی) با دوربین ها و وسایل تخصصی و پیشرفته جراحی انجام می شود. به همین علت و بدلیل بزرگنمایی دوربین های تخصصی عمل جراحی با دقت بیشتری انجام می شود.

فواید هیسترکتومی از طریق لاپاراسکوپی:

به دلیل برش های کوچک میزان درد بعد از عمل خیلی کمتر از جراحی باز است. دوره ی نقاهت کوتاه تر است برگشت به فعالیت روزانه و کار سریع تر است برگشت سیستم ایمنی به وضعیت قبل از عمل سریع تر اتفاق می افتد برگشت به وضعیت فیزیولوژیک نرمال سریع تر است عفونت محل عمل بسیار کمتر است نکته ی بسار مهم در برداشتن رحم با لاپاروسکوپی چسبندگی بعد از جراحی است که در لاپاراسکوپی بسیار کمتر از جراحی باز است که این سبب کاهش درد های لگنی در داز مدت می شود. حتی در بیمارانی که به دلیل جراحی های قبلی چسبندگی دارند ازاد کردن چسبندگی ها با لاپاراسکوپی بسیار کمک کننده است. باوجود فواید بسیار زیاد لاپاروسکوپی که تعدادی از انها در بالا ذکر شد اما اگر لاپاراسکوپی توسط جراح ماهر و دوره دیده انجام نشود می تواند عوارض جدی داشته باشد.

بعد از عمل:

برای چند روز بعد از عمل جراحی مسکن های قوی تجویز می شود. اغلب زنان برای یک تا دو روز بعد از عمل جراحی در بیمارستان نگهداری می شوند. دوره نقاهت عمل هیسترکتومی تا رسیدن به بهبودی کامل معمولا 4 تا 6 هفته طول می کشد. هیسترکتومی واژینال و هیسترکتومی لاپاروسکوپی دوره نقاهت کوتاه تر و هیسترکتومی رادیکال دوره نقاهت طولانی تری دارد.