دکتر ژیلا عابدی اصل

جراح و متخصص زنان و زایمان

فلوشیپ نازایی ,IVF , لاپاروسکوپی هیستروسکوپی پیشرفته

چسبندگی درون رحم (آشرمن)

Image 1


چسبندگیهای داخل رحمی در اثر وارد شدن تروما نظیر کورتاژ و یا سایر اعمال جراحی رحم بوجود می اید واز نوع خفیف تا شدید متفاوت است، به گونه ای که تنهاقسمت کوچکی از رحم یا کل حفره ئ اندومتر را در بر می گیرد وموجب انسداد کل حفره میگردد. شدت چسبندگی معمولا به طول مدت ایجاد چسبندگی بستگی دارد و هر چقدر مدت بیشتری از زمان تشکیل ان گذشته باشد در اثر ایجاد بافت همبند، این چسبندگی ضخیمتر و محکمتر میشوند.

چسبندگی های داخل رحم هم با حاملگی طبیعی و هم با سیکل قاعدگی تداخل پیدا میکنند و وقتی که زیر دید مستقیم هیستروسکوپ این چسبندگیها آزاد میشوند هم سیکل قاعدگی طبیعی وهم میزان باروری بهبود قابل ملاحظه ای پیدا میکند.

این چسبندگی های در بیش از 90% موارد توسط کورتاژ ایجاد میگردد. معمولا تروما بعلت نیاز به کورتاژ در اثر وقوع خونریزی شدید 1-4 هفته بعد از زایمان ویا سقط رخ می دهد در این فاز خاص از اندومتر هر ترومایی میتواند لایه بازال اندومتر را لخت نموده یا بکند و موجب شود تا دیواره های رحم بهم چسبیده و یک پل دائمی تشکیل داده و شکل حفره رحم را بهم بزنند. در موارد نادری نیز اعمال جراحی مانند متروپلاستی ابدومینال یا میومکتومی میتواند منجر به ایجاد چسبندگی شود ولی این چسبندگی ها معمولا ناشی از بد زده شدن بخیه است و بندرت شبیه بهم چسبندن واقعی دو دیواره بعد از کورتاژ یا بعد از سقط جنایی میباشد.

درمان زمانی که اختلالاتی نظیر چسبندگی یا سپتوم های داخل رحمی وجود دارند اصلاح هیستروسکوپیک با میزان موفقیت بسیار بالا همراه است. معرفی روش هیستروسکوپی یک روش اسان با تهاجم کمتر را برای درمان بسیاری از اختلالات داخل رحمی در اختیار جراح قرار داده است که قبلا برای درمان انها باید از اعمال چراحی بزرگ استفاده میشد.

این تکنیک بررسی دقیق تر و درمان بهتر بیماری را ممکن ساخته و نتایج جراحی را ارتقا بیشتری بخشیده است. درمان هیستروسکوپیک چسبندگیهای داخل رحمی موقعیتی را فراهم اورده است تا بتوان شکل طبیعی حفره رحم را بازگرداند که این خود موجب برقراری مجدد سیکل های طبیعی قاعدگی می شود و با برطرف نمودن عامل ایجاد سقط مکرر و نازایی موجب بهبود پیش اگهی باروری در بیمار می شود. تمام این دلایل ثابت میکند که در بیماران مبتلا به چسبندگی داخل رحم استفاده از این روش ارجح تر است.

این اعمال جراحی را میتوان با استفاده از چهار وسیله متفاوت انجام داد: قیچی – رزکتوسکوپ _ لیزر فیبرواپتیک – الکترود بای پولار تبخیر کننده. و انتخاب هر وسیله بر اساس تجربه و دانش جراح صورت می گیرد. و جراح باید برای هر بیماری وسیله مناسب را انتخاب نماید. در درمان چسبندگی های داخل رحمی قیچی های نیمه سخت (سمی ریجید) که با هیستروسکوپ هدایت میشوند برای ایجاد برش بهترین انتخاب درمانی می باشند. با این وجود استفاده از الکترودهای چاقوی الکتریکی نیز موثر گزارش شده است. در بیشتر موارد این عمل همراه با لاپاروسکوپی یا التراسونوگرافی برای تعین محل دقیق خط اندومتر وکنترل عمق محل برش انجام میگیرد. هدف از درمان حصول حاملگی موفقیت امیز در بیمارانی است که با اختلال باروری مواجه هستند.

 

" به انتظار آغوش گرفتن گرم کودک عزیزتان باشید"

تماس با ما

دکتر ژیلا عابدی اصل آدرس مطب :خیابان ولیعصر,روبروی بیمارسـتان دی,خــیابان دوم ، ساختمان پزشکان آریا ,طبقه ۳ واحد۱۱

یکشنبه و چهار شنبه عصرها
آدرس مطب :خیابان ولیعصر,روبروی بیمارسـتان دی,خــیابان دوم ، ساختمان پزشکان آریا ,طبقه ۳ واحد۱۱
۰۲۱-۸۸۷۷۴۹۲۵

دکتر ژیلا عابدی اصل آدرس بیمارستان:بیمارستان بهمن بیمارستان بهمن :شهرک غرب خیابان ایران زمین شمالی درمانگاهivf درمانگاه زنان

یکشنبه و چهار شنبه صبح ها

ارسال پیام به ما

© 2024 تمامی حقوق محفوظ است.